Tuesday, April 19, 2011

CiNtA..Kekasih ato SAHABAT ??

Entry kali ni ana nak citer cket sal satu fenomena ni..
Fenomena yang popular ana kira. Satu Fenomena yang hebat melanda diri yang sedang meningkat remaja. Tidak terkecuali ana sendiri.

Figure : "LOVE" inilah fenomena umpama virus yang akan mendatangkan pelbagai kesan dari segi negatif mahupun dari segi positif..

Ok, sebenarnya ana bukan nak sangat talk about LOVE ni.. Cuma ana nak kongsi kenapa mereka yang selalu terlibat dengan soal COUPLE ni akan menjauhkan diri dari sahabat sendiri? not exactly menjauhkan diri tapi menyisihkan sahabat sendiri.. Mereka seolah-olah lupa akan segala kebaikan yang pernah sahabat mereka hulurkan ketika mereka dalam keadaan sakit, sedih, sempit, susah hati, kecewa dan lain2 hal.  
Ok ni bukan hal nak mengungkit, tapi ana nak ajak anda semua untuk buka minda kalian.

Berikut adalah persoalan yang ana nak tanya kepada anda yang membaca :
1. Ketika anda sakit, siapakah insan2 yang akn cari kehadiran anda? Dan berusaha untuk mengetahui sakit anda?
2. ketika anda kecewa, siapakah insan yang anda perlukan untuk memberi anda semangat?
3. Ketika anda kealpaan, siapakah insan yang akan mengingatkan anda?
4. Kala anda, sedih di hina siapakah insan yang sudi mendengar keluh kesah anda?
5. kala anda menghadapi krisis dalam Famili siapakah insan yang anda cari untuk memnta pendapat?
6. Kala anda susah, siapakah yang akan datang menghulur bantuan?

baik, jika anda mengatakan bahawa Bofren ato Girlfriend saya yang salu caring pasal saya.
ok, Fine. Cuba renungakan persoalan ini :
Saat anda di hina, saat anda kehilangan kecantikan ato kehenseman anda, saat anda jatuh menjadi miskin atau di landa musibah, siapa yang akan datang pada anda? menyapu airmata anda? memberikan anda pelukan semangat? memberi anda semangat? memberi anda senyuman motivasi??
adakah BF ato pn GF anda? huh, boleh jatuh hukum haram jika mereka berani menyentuh anda. Jika ini berlaku jelas sekali bahawa dia TIDAK PERNAH memghormati anda. TIDAK BERPEGANG kepada ajaran agama.. Terlalu sedikit untuk menemui BF ato GF yang berniat untuk bernikah. Bayangkan, anda bercinta tahun 2010 masa tingkatan 3 misalnya, tak kan anda nak kawen ketika tahun 2011 masa tingkatan 4. Atau 5 tahun akan dtg? come on la, cinta sebegini akan pudar.. lebih2 lagi jika anda pergi ke suatu tempat dan begaul dengan yang lain. tak mustahil anda akan berubah hati..

Insan yang setia adalah yang bernama SAHABAT. 
SAHABAT yang akan lakukan semua itu. SAHABAT yang akan sangup menelefon berjam2 untuk memastikan kita tidak berputus asa, sentiasa mengingatkan kita tentang KEBESARAN ALLAH, sangup datang ke rumah untuk menjenguk kita ketika sakit dan sentiasa mendoakan kalian. Anda tidak perlukan apa2 dari mereka, tetapi jika mereka bersahabat dgn anda kerana ALLAH anda akan menyaksikan kehebatan kasih sayang tersebut. Anda akan menyaksikan betapa anda bersyukur memiliki sahabat sepertinya.

inilah perbezaan antara CINTA SAHABAT Dan CINTA Kekasih..

ketahuilah olehmu, 
bahawa sesungguhnya, bagi wanita tidak boleh memiliki sahabat rapat dari kalangan lelaki. Begitu jugala dgn lelaki. Kerana syaitan itu amat licik sifatnya. Tidak musthil jika satu hari nanti akan timbul perasaan Kasih dan sayang melebihi seorang sahabat atau kawan. Prevention is better than cure.
Berkawan dan bersahabatlah dgn mereka dengan keterbatasan IKHTILAT..

Semoga pandangan kali ini, mampu menjadi nasihat buat kita semua termasuk ana.. insyaALLAH..

5 comments:

REZXwOw said...

Banai :D

Nurshalilah Fauzan Mailin said...

Assalamualaikum... Ya. btul tu!...Sy stuju 100%...Ada tbca dlm stu artkl hri tu...Memg x bolh llki prmpn bshbt...KKwn biasa sja bolh....(^_^)

!!!~ 거의 죽은 ~!!! said...

sye na mntak share kt blog sye boley thent t sye akan letakkan link blog awak..=)

Nurin Qaireen said...

ok.. insyaALLAH.. silakan..
sape yang nak share tu yer..
kita kongsi sama yang bermanfaat.. =)

!!!~ 거의 죽은 ~!!! said...

thankz..=)