Saturday, April 30, 2011

::Memilih PERSAHABATAN dari PERCINTAAN::

"Kata hati Saat memutuskan menolak BERKASIH dan memilih PERSAHABATAN."

Figure : Semua tulisan cinta akan mudah di fahami oleh orang yang pernah mengalaminya.

kali ini ana ingin berkongsi tentang kesinambungan n3 ana sebelum ini. Namun n3 yang lalu ana hanya menyatakan secara straight tanpa membuat huraian satu persatu.. Ana kira n3 sebelum ni prolog untuk n3 yang seterusnya yer.. Baiklah, semalam 29/04/2011 ana tgok Imam Muda mungkin anda ada tengok juga, kan? pengisian Imam Muda semalan tentang Anak. Bertapa sedihnya ana lihat ada baby yang baru lahir di buang begitu sahaja. Walhal baby tersebut takde pn salah kpd kedua ibubapanya. Ingatlah saudara saudari, bila di akhirat kelak baby tersebut pasti akn menuntut haknya semula. Kenapa harus baby tersebut diperlakukan umpama sampah yang takde nilainya.?? Tepuk dada tanya Iman anda..

Baiklah, Tajuk utama n3 di atas adalah tajuk besar. Manakala sub tajuk atau kira bab ialah :
:: Definisi Cinta::
suka kiranya ana nyatakan bahawa semua orang tahu apa itu Cinta, betul? namun begitu, tahukah kalian makna cinta tersebut?? kalau cinta menurut Barat rasanya semua orang tahu.. ye dak? tapi kalau menurut Islam berapa orang yang tahu?? cuba anda selidiki kepada mereka-mereka yang ada Kekasih ato Couple. Kalau mereka da Couple of course la mereka da expert makna Cinta ni kn..

Baiklah, Cinta menurut ana adalah sesuatu yang memerlukan tanggungjawab insan-insan yang terlibat. Bagi ana, couple ni hanya untuk mereka yang dah dewasa kerana hanya mereka yang dewasa dan matang sahaja mampu menggalas tanggungjawab ini. Jika masih belajar, Cinta hanyalah nafsu semata-mata. Abang ana pun cakap benda yang sama kepada ana sejak ana berusia 15tahun dan sehingga sekarang pesanan tersebut masih kukuh terkunci d hati dan minda ana, alhamdulillah...

Mari kita singkap kenapa sewaktu bergelar pelajar terutama pelajar sekolah kita di larang keras  untuk berCouple ni. Sehingga jika guru-guru tahu ada yang couple pasti akn di kenakan tindakan disiplin. (mungkin ada?? =.=" )
Sebagai seorang pelajar, cinta hanyalah nafsu semata-mata.. Takkanlah kita nak menggadai CITA-CITA demi cinta yang tak jelas asal usulnya yer tak?? Pendek kata, cinta adalah sesuatu yang serius dan bermatlamat. Ianya bukan keseronokan, kelalaian dan khayalan. Tetapi menuntut tanggungjawab. Ianya juga punya risiko dan harapan.

Cuba anda bayangkan, jika anda sekarang berusia 16 tahun, anda bercinta. Adakah anda akan kawin pada usia 17 tahun?? ato 18tahun?? mesti tidak, kan?? inilah yang selalu naqibah Usrah ana ingatkan. Kepada adik-adik usrah akak yang baca n3 ni akak harap kmu semua jgn sesekali libatkan diri dalam hal Couple ni. Kakak larang ada sebab dik.. CITA-CITA adalah matlamat utama kmu semua.. kakak tidak mahu adik-adik nanti kecewa dek cinta murahan.. sayang usia adik di sia-siakan begitu sahaja. Pelajaran entah hilang ke mana nanti ditinggalkan kekasih, punah harapan AyahBonda yang setia menanti kejayaan adik-adik. Ni satu peringatan buat diri akak juga,insyaALLAH..

Apabila dirasakan satu perasaan 'suka' tetiba hinggap di hati seseorang, maka sudah ditafsirkan sebagai cinta. Sedangkan hakikatnya itu dalah satu perasaan yang hanya bersifat sementara dan di bumbuni pula oleh khayalan yang kabur. Justeru, Kebayakan yang kita alami sekarang hanya perasaan 'tertarik'. Rasa tertarik ini bukannya cinta kerana ianya baru di 'permukaan' hati bukan di 'dalam' hati. Ianya juga belum bersifat kekal dan boleh berubah-ubah kalau ada cabaran yang mendatang.

Jika seseorang itu benar jatuh hati dan berniat sesuci dan ikhlas, tidak perlu untuk membudayakan couple ni. kerana Couple ni adalah budaya dan propaganda dari Barat untuk memusnahkan iman orang Islam. Tetapi dalam Islam jika seseorang itu benar-benar hatinya da berkenan kepada seseorang, dia pasti akn datang kepada keluarga seseorang tersebut bagi menyatakan hasrat hatinya. Namun jika dia mengajak kita untuk berCouple, itu bermakna dia tidak serius dan memiliki niat yang buruk disebaliknya.. "prevention is better than cure" Jika ini berlaku maka disitulah mulanya maksiat.. Zina dan akhrnya melahirkan anak luar nikah yang dibuang bak sampah yang hina. Astagafirullah.. Semoga ALLAH melindungi kita semua.. amiin..
: Jika dia benar-benar ada cinta, cinta itulah yang menggerakkannya untuk mencari harta, mencari kerja untuk membina kebahagian bersama dengan orang dicintainya.:

Bertapa murahnya harga cinta yang dilafazkan olehb remaja sekarang yang kononnya cinta suci dan mulia. Tetapi hakikatnya kosong matlamat,cemar perlaksanaan dan kabur jalan.
Cuba renungkan sejenak,
Jalan untuk mencapai "hasil akhir" cinta anda itu sungguh berliku dan panjang.

Ana rasa cukup setakat ini untuk n3 kali ini. InsyaALLAH ada masa ana kan kupas dengan lebih lagi kenapa "memilih PERSAHABATAN dari PERCINTAAN" insyaALLAH atas keizinanNYA..

salah silap ana harap di maafkan.. Ana asif Jiddan..
---> Jika anda rasa n3 ni bermanfaat dan sesuai ato ada yang tak kena, sila tinggalkan komen anda dari masa ke semasa supaya ana boleh  mengambil iktibar dalam meneruskan n3 ini selanjutnya.. insyaALLAH..
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa anda (6_6)v 

2 comments:

Anonymous said...

salam....nice blog...nice entry for readers..

REZXwOw said...

amat bermanfaat..
tidak dinafikan ianya memerlukan TANGGUNGJAWAB.