Monday, August 6, 2012

Kekuatan itu perlu dicari~

Bismillahirrahmannirrahim..
Dengan Nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA PENYANYANG

"barangsiapa mengkehendaki pahala di dunia maka ketahuilah bhawa di sisi ALLAH ada pahala dunia dan akhirat. dan ALLAH MAHA MELIHAT LAGI MAHA MENENGAR.." - (AN NISA : 134)


Tika dan saat ini ingin sekali aku berbicara mengenai kekuatan yang ada pada diri sendiri.
Iya, kekuatan itu perlu dibina bukan di tunggu smbil meratapi  musibah yang menimpa diri. Jika engkau merasa lelah dengan perjalanan hidupmu, ketahui buatmu sahabat, ALLAH sentiasa menemani mu di saat tidak ada siapa yang menemani mu dalam perjalanan mu itu.
Mohon dan meminta la kekuatan drNYA. Kerana DIA lah memiliki semua kekuatan zahir dan batin. Saat hati mu hancur, luluh, berkecai dek ulahnya manusia bersabarlah~ kerana itu jalan yang terbaik buat mu.
Ingatlah sahabAtku,
ALLAH sentiasa menguji kita. Menguji kita dalam bentuK yang kita pernah menyangka. Kadang-kadang di balik kebahagian itu diselitkannya kesukaran. Kadang-kadang di balik musibah itu disembunyikannya nikmat dan kebahagian yang indah.  (rujuk surah al-Baqarah :155-157)

Orang berkata sabar pun ada limit. Tetapi dalam Islam sabar itu tidak ada limit jika ada limit maka engkau belum mampu untuk menghayati maksud sebenar sabar itu.
Aku juga terkadang letih dalam perjalanan ku, tetapi aku tahu ALLAH tidak akan membebankan seseorang melainkan dengan kemampuannya. (rujuk surah al baqarah : 286)

Jika kau merasa berat dan sukar dalam menempuh onak-onak dan liku-liku kehidupan yang datang, renung la ke langit, berfikirlah sebentar akan kekuasaan TUHANMU yang menciptakan alam sejagat ini. (rujuk surah Al Anbiya :31-33)
 Renungla segala nikmat TUHANmu kepada mu, kepada keluarga mu, kepada sahabat2mu..
Betapa penyayangnya ALLAH...
Kita singkap 1 persatu segala apa yang kita ada. Wujudkan pertanyaan dalam diri, jika ALLAH itu membiarkan kita adakah kita akan dapat segala nikmat yang kita miliki skrg?
Jawapannya, Sudah pasti tidak. Kerana itu, ALLAH telah menyebut di dalam kalamNYA bahawasanya manusia itulah yang selalu menzalimi diri sendiri  maka taubatlah jalannya (rujuk surah Ali-Imran : 135)

Sahabatku...
Jangan hilang arah tujuanmu hidup di dunia. Jika kau kehilangan sesorang usah diratapi. Mungkin sahaja itu bukan bahagianmu, beristighfarla memohon keampunanNYA.
Jadikanlah AL Quran sebagai teman setia mu dunia akhirat.
Pesan RASULULLAH SAW kekasih ALLAH,
“Jika kamu mencintai ALLAH maka ikutlah aku nescaya ALLAH akan mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu.”(rujuk surah Ali-Imran :31)
Al Quran juga adala road map kita untuk hidup di dunia ini. Tanpanya, sesat dan gelap la jalan hidup kita umpama si buta yang kehilangan tongkatnya.

“ya Tuhan kami, sesungguhnya ENGKAU mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami tampakan (lihatkan) dan tidak ada sesuatu yang tersembunyi bagi ALLAH, baik yang ada di bumi mahupun yang ada di langit.” (surah Ibrahim : 38)

Oleh itu sahabat-sahabat semua marilah kita bersama refleksi diri. Sentiasa menyedari kekurangan diri. Kita tidak di cipta dalam keadaan yang sangat sempurna pasti akan ada kekurangan dalam diri maka dengan itu ALLAH telah menciptakan sesorang untuk melengkapi segala kekurangan tadi. Memang telah menjadi adat manusia, ingin memilik seseorang yang sempurna buat kita, seseorang yang memahmai kita. Tidak salah untuk berazam sedemikian. Dari tu kita hendakla bersifat tolak ansur semoga kebahagiaan kita mampu  raih di samping meraih keredhaan ALLAH. Segala kesalahan yang di lakukan maafkanla. usah di hokum kerana menghukum bukan hak kita. Itu hak ALLAH usah kita mencabuli hak YANG MAHA KUASA ke ats hamba-hambaNYA cukuplah kita menegur dan memberi nasihat bilhikmah...


“maka bertasbihla dengan memuji TUHANmu dan jadikanlah engkau di antara orang yang bersujud (solat). Dan sembahlah ALLAH(TUHANmu) smpai yakin (ajal) datang kepadamu...” (An-Nahl : 98-99)

Nota :
:: Jika ada yang salah mintak di tegur. Jika ianya bermanfaat kongsikan kepada sahabat-sahabat yang lain. insyaALLAH manfaatnya buat semua.
:: La tahzan..

“Ujian dan musibah bukan bermakna bahawa perjalanan kita berakhir smpai d situ bukan juga sebab hinaan dr ALLAH tetapi musibah dan ujian membuktikan kasih sayangNYA kepada kita. Sungguh DIA merindukan rayuan dan tangisan kita di hadapanNYA.”-nurin Wahid

1:37 am
17th ramadhan
6 ogos 2012

No comments: