Monday, February 13, 2012

sinar ISLAM dalam dirinya

Bismillahirrahmanirrahim - In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Subhanallah, alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah SWT, akhirnya genap sudah sebulan diri ini memeluk Islam. Selama sebulan bergelar sebagai seorang Muslim, telah banyak yang diri ini telah lalui. Pahit, manis, cabaran, kejutan budaya dan dugaan hidup yang penuh pancaroba. Namun, semua itu tidak pernah membuatkan diri ini lemah, mengeluh berpanjangan. Semua itu dijadikan panduan, iktibar dan pengorbanan yang banyak mematangkan diri ini selaku hamba Allah SWT, alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam.

Hidup sebagai muallaf banyak mengajar diri ini tentang erti kesabaran, kemanusiaan dan keinsafan tentang kelemahan dan kesilapan lalu. Masih banyak yang perlu dipelajari, ilmu agama masih kurang, ilmu duniawi juga masih agak terbatas. Benar, banyak lagi yang perlu dipelajari. Kadang-kadang, diri ini sedih dan merendah diri kerana banyak lagi belum dipelajari. Terasa diri ini masih banyak kekurangan, namun, diri ini bersyukur dengan pemberian Tuhan, alhamdulillah. Tidak mengapa, perlahan mengorak langkah, insya-Allah, Allah SWT pasti membantu.

Wahai sahabat-sahabat FB ku, sesungguhnya, setiap yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. Biarlah kita menangis kerana kesakitan semalam, tetapi usah kita ketawa kerana kegembiraan yang belum pasti kekal selamanya. Tetapkanlah niat dan tujuan kita yang utama sepanjang melayari bahtera kehidupan di dunia ini, lakukanlah semuanya kerana Allah SWT semata-mata. Sentiasalah bermuhasabah diri, menginsafi serta memperbaiki diri setiap masa. Hidup di dunia tidak lama, maka sentiasalah mengingati kematian dan memperbaharui iman di dada kita. Insya-Allah, saya mendoakan yang terbaik untuk kalian semua, semoga Allah SWT memasukkan kita dalam kalangan hamba-Nya yang beriman, amin. Insya-Allah. Sampai di sini saja coretan untuk hari ini, sampai kita bertemu kembali. 

"I am a traveler seeking the truth, a human searching for the meaning of humanity and a citizen seeking dignity, freedom, stability and welfare under the shade of Islam. I am a free man who is aware of the purpose of his existence and who proclaims: “Truly, my prayer and my sacrifice, my living and my dying are all for Allah, the Lord of the worlds; no partner has He. This, am I commanded and I am of those who submit to His Will.” This is who I am. Who are you?"

Fikir-fikirkan dan selamat beramal.
20 Rabiulawal 1433 Hijrah...


from : Yusuf Ashraf
Pelajar Asasi Sains UMS 2011/2012




alhamdulillah coretan di atas adalah ikhlas dari seorang sahabat kuliah masa saya menuntut d UNIVERSITI MALAYSIA SABAH (2011)..
di hadapan saya dia menyatakan hasrat utuk memeluk ISLAM... alhamdulillah... akhirnya hasrat beliau tercapai..


justeru, kita sebagai muslim born in muslim, upgrade iman.. mantapkan akidah... perhiaskan peribadi..
jadikan tujuan hidup ini keranaNYA...


allahualam...
beauty in Islam...

No comments: