Wednesday, October 24, 2012

Apakah Itu JIN?


APAKAH itu JIN?

Bismillahirrahmannirrahim... Dengan nama ALLAH yang MAHA Pemurah lagi MAHA Pengasih.

Daripada Abu Hurairah r.a, daripada Nabi Muhammad SAW bahawa baginda bersabda :
“Tiap-tiap perkara yang terpenting tiada dimulakan dengan ucapan kepujian kepada ALLAH, maka ia adalah terputus (iaitu tiada berkatnya).”                            >Kitab Al-Azkar al-Nawawiyah<

Assalamualaikum warahmatuallah ya akhi, ya ukti...

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-KU.”
 –QS At Tur :56

QS AL JINN (penceritaan tentang Jin)


Apakah itu JIN?
Jin adalah mahluk ALLAH yang dicipta dari api. Tidak memilik jasad yang nyata tetapi memiliki umur yang panjang. Mereka juga hidup secara berpasang-pasangan dan boleh membiak.  Jin tinggal di tempat-tempat yang kotor dan menjijikan juga di dalam lubang-lubang. Makanan mereka merupakan tulang, asap dan kotora binatang.

Firman ALLAH swt;
“Dan DIA (ALLAH) menciptakan jin daripada nyalaan api.”
-QS Ar Rahman : 15

Jin itu ada 3 jenis  secara umumnya:
1.       Jin yang mempunyai sayap yang berterbangan di udara.
2.       Jin yang berupa ular dan anjing.
3.       Jin yang berpindah randah.
Di riwayatkan oleh Abu Tha’labah r.a. juga Riwayat al-Hakim di dalam al-Mustadrak.

Huraian :
1.       Jin yang mempunyai sayap yang berterbangan di udara adalah jin yang selalu digunakan dalam menyantau manusia. Dan cara untuk memusnahkan jin ini juga adala dengan cara udara. Bacalah ayat 23 dari surah al Furqan kemudian hembus. insyaALLAH akan menjadi sia-sia santau tersebut umpama debu yang beterbangan.
Maksdunya : “Dan Kami akan memperlihatkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu bagaikan debu yang berterbangan (haabba mansurra).”QS Ar RAhman : 23

2.       Jin yang berupa ular dan berupa anjing. Jin ini selalunya akn hadir dalam ‘alam tanpa berdinding’ iaitu mimpi kadang-kadang juga di alam nyata. Sesetengah masyarakat melayu mempercayai apabila termimpi ular tengah mengejarnya mereka mentafsirkan itu adalah jodoh yang mengejarnya. Tetapi, itu semua spekulasi masyarakat sahaja malah hakikat sebenarnya itu adalah jin suruhan manusia yang ingin menyakiti kita. Itu juga petanda samada sihir manusia sudah masuk ke dalam badan kita atau tidak. Itu semua bergantung bagaimana kita ‘berlawan’ dengannya di alam tdk berdinding tersebut. permainan  ‘alam tidak berdinding’ adalah ingin menguji kita. Itu juga merupakan petunjuk dan isyarat dari ALLAH.

3.       Jin yang berpindah randah. Jin ini selalunya dijumpai ketika kes rasukan. Kalau secara amnya, orang yang di rasukan akan menjangkit dari satu ke satu orang. Maka untuk mengawal keadaan ini, kita perlu mencari suis di mana keberadaan mahluk ini.
Caranya:
-          Orang yang terakhir terkena adalah orang pertama yang perlu kita ambil perhatian. Tangkap orang tersebut dan bacalah, “Bismillahi maasyaALLAH.” Dengan menggunakan tapak tangan  berdekatan urat bukan guna jari kemudian tepuk belakang di antara dua tulang mangsa tersebut. Tetapi sebelum itu, anda juga perlu mendinding diri dengan membaca doa pelindung dari surah As saffat ayat 7 yang bermaksud : “Dan (kami) menjaganya dari syaitan yang durhaka.” Ayat pelindung ini juga baik diamalkan setiap kali seusai solat fardu.

Jenis dan tugas Jin :  
1.       Jin  adalah suatu nama kepada satu-satu mahluk secara umum.
2.       ‘Ifrit adalah golongan jin yang tetapi mempunyai daya menipu, kekuatan yang luar biasa anugerah ALLAH swt. (QS al-Naml :39)
3.       Syaitan adalah ketua segala anasir yg membuat kebinasaan, kafir, fasik, sombong, enggan sujud kpd Adam a.s dan dia dikutuk dan dilaknat ALLAH.
4.       Al- Marid sejenis jin yang degil dan jahat. (QS an-Nisa : 117, QS al-Hajj: 3, QS As-Saffat : 7)
5.       Al- Awamir jin yang tinggal di rumah manusia.
Diriwayatkan oleh Abi Said al-Khudri, sabda Rasulullah saw ;
“sesungguhnya di Madinah ada golongan jin yang telah menganut agama Islam. Barangsiapa yang melihatnya (golongan Awamir, jin yang tinggal di rumah) maka hendaklah mengarahkannya keluar (sebanyak 3x). Jika jin itu enggan keluar bolehlah dibunuh selepas itu kerana itu adalah syaitan.”
Selain itu, pesanan Rasululullah saw agar jangan terburu-buru membunuhnya ;
“Jangan kamu membunuh jin melainkan setiap yang jahat yang suka melakukan kejahatan. Sesungguhnya ia menggugurkan kandungan anak (dalam perut) dan menghilangkan penglihatan oleh itu bunuhlah mereka.”
                                                                                                                                (HR Imam Bukhari)

p/s : artikel ini hanyalah sekadar perkongsian ilmu dari saya. Segala keterangan dalam artikel ini saya kutip dari “Perubatan Islam menangkis KEJAHATAN MAHLUK HALUS Siri 1 dan siri 2” karangan Ustaz Sharhan Shafie dan “MENGENAL MAHLUK ALLAH BERGELAR JIN hakikat dan Pengubatan.” Karangan Dato’ Hj Ismail Kamus. Juga “Ancaman SIHIR dan kejahatan SYAITAN” karangan Amini Amir, Al Zasha Illyyin bin Zainal Alam.  Selain itu, artikel ini juga gabungan dari pengalaman sendiri yang diperolehi dari bengkel  Ustaz Sharhan Syafie yang saya penah hadiri  pada 03/04/2010 bersama ayah. Harap segala cecat cela dalam airtikel ini sudila andainya saudara dan saudari memberi teguran. Semoga ianya memberi manfaat kepada yang membacanya... saya hanya seorang pelaja dalam bidang sains tetapi amat meminati pengkajian tentang ini.  Semoga minat ini mendapat bimbingan dan petunjuk dariNYA.. insyaALLAH... amiin.. J

allahu’alam...
saya akhiri dengan kalam assalamualaikum warahmatuallah....

1:02 PM
24 OKTOBER 2012

No comments: