Saturday, October 6, 2012

Diriku dengan Quran

Bismillahirrahamnnirrahim... dimulakan dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang....

sepi di keheningan malam... terasa bayu semilir menyapa diri.. membelai diri. terasa nyaman setelah seharian berhempas pulas belajar untuk persiapan peperiksaan yang kian menghampir.
ku hitung hari.. argh, tinggal seminggu cuma masa yang aku ada untuk mengulangkaji 4 subjek teras sains (kimia, biologi, fizik dan maths)  termasuk 2 subjek wajib Universiti.
iya inilah dia hidup sebagai seorang pelajar. hidup sentiasa di kelilingi buku.

tut..tut..tut..
"assalamulaikum nurin, ada dapat msg ustaz tak? ustaz kata selasa depan ni ada kelaz Quran. kul 8 kat kampus lama."

"waalaikumsalam... iye ke kak? ustaz tu nak buat minggu depan ni? alamak, kita da la tak studi abes lagi. minggu depan banyak kelaz ganti. ada kuiz ada test. larat ke ni..."

"tu la. akak pn tak tau... nak pegi ke tak?"
"erm, insyaALLAH..."

terdiam aku sejak berfikir.. aduh, apakah yang perlu aku lakukan...
tetiba terlintas kembali kata-kata naqibah usrah sewaktu di zaman persekolahan dulu,
"adik-adik semua, tak kesah la sesibuk mana pun kita. tapi jika ada seruan untuk belajar agama maka pegila. itu ilmu akhirat. insyaALLAH ALLAH akan mempermudahkan urusanmu kelak.."

aku bermuhasabah diri..
"ya ALLAH... mempelajari al Quran adalah niatku sewaktu aku menjejaki kaki sem2 ini. sekian lama ku tunggu seruannya. baru kini menyapa tatkala diri letih dalam perjalanan mengejar impian dan cita-cita ayah dan ibu. tapi ya Rabb, aku sedar. hanya ini peluang yang aku ada untuk mempelajari kalamMU yang sangat ku rindui saban waktu untuk membacanya. andai diri terlalu letih, hanya dengan mendengarnya shj mampu mengalirkn kesayuan di hati mengamit hati bersimpuh di hadapanMU.. betapa lemahnya aku ya TUHAN... ampunkan aku... ya ALLAH pimpin aku.. jangan biarkan diriku tewas lagi dengan nafsu diri. dengan kemewahan dunia dengan kesenangan yang menipu mata hati. Tunjukkan aku jalan yang terbaik untuk meraih cinta dan redhaMU...amminn ya Rabb.."

ku pejam mata. ku biarkan airmata menitis membasahi pipi... oh dunia... kuat sungguh godaanmu...

********hari selasa.

"assalamualaikum kak, pe kata akak msg ustaz mintak tukar hari untuk kelaz Quran tu. senye kalau buat selasa juga mang tak sempat. pagi tu kita ada quiz biologi dan ada kelaz ganti. insyaALLAH khamis dan Jumaat petang kan kita free."

"waalaikumsalam.. iya juga kan. ok. nanti akak msg ustaz."

tak lama pastu, ustaz reply. ustaz kata Ok. huh, alhamdulillah.. terima kasih ya ALLAH.

*******hari Khamis.

huh, da lama tak baca Quran depan ustaz. ya ALLAH terasa malu mula menyerapi ke reluang hati menyemai bait-bait segan bertambah takut.
hari pertama untuk kelaz Quran ni, ustaz hanya memberi muqadimmah tentang al Quran. asal usul al Quran serta kisah di baliknya. hati semakin teruja. hati excited umpama electron yang excited dalam proses light dependent reaction apabila mendapat extra energy dari matahari (sunlight).

apabila balik dari kuliah terus hati berkata,
"hebatnya rancangan ALLAH.. Maha Suci ALLAH. TUHAN sekelian alam.."

pesan ustaz... jangan tinggalkan al Quran. nak berjaya dunia dan akhirat amalkan dan manfaatkanlah al Quran. Al Quran bukan sahaja syariat hidup, bukan sahaja sebagai peringatan tentang dosa pahala, tentang syurga dan neraka, bukan juga hanya sekadar pengajaran dari kisah-kisah lalu tetapi al Quran juga adalah GPS kita. panduan hidup kita dunia dan akhirat. begitu bertuahnya kita sebagai umat nabi Muhammad SAW.

lantas ku biarkan tangan lincah mengatur langkah untuk mencoret segala bait kata yang menyentuh hati kecil ini ke dalam buku sebagai motivasi, nasihat dan peringatan buat diri yang sering alpa, lalai dan lena di buai kesibukan dunia. segala kata-kata dan nasihat-nasihat yang aku perolehi dari ustaz tadi akan ku semat indah di hati.
hati kini tersenyum lega. kecelaruan dan kekacauan kegusaran di hati mulai reda dan beransur menghilang. kini langkah ku lebih yakin untuk menantikan minggu final exam. aku yakin ALLAH pasti membantuku. selagi kita menjaga hakNYA insyaALLAH DIA akan memberi yang terbaek buat kita!



the moral story :
1. jangan tinggalkan al Quran.
2. jika ingin berjaya di dunia dan akhirat, ilmu yang kita pelajari kena seimbang. belajar ilmu dunia tetapi bagi ruang untuk mempelajari ilmu agama. kerana hati kita semua memerlukan makanan dan makanan hati adalah ilmu agama. insyaALLAH bila hati sihat, segala urusan nampak mudah! kerana hati kita hanya bergantung kepada ALLAH.
3. yakin la, "sebaek2 pelindung, penjaga dan penolong adalah ALLAH.."

p/s : maaf jika ada yang salah. mohon mintak di tegur dan dibimbing. ana masih belajar tentang penulisan islamik. insyaALLAH.. syukran jazilan...


No comments: