Sunday, October 14, 2012

Penyakit Migrain (Pengubatan AL Quran dan Perubatan Moden)


Bismillahirrahmannirrahim...
assalamualaikum warahmatuallah....

Penyakit migraine (ini hanya sebuah huraian ilmiah daripada seorang pelajar sains yang membuat penyelidikan)

Hanya gambar Hiasan : Shironeko


Secara umumnya penyakit ini mudah menyerang manusia zaman sekarang. Ianya bermula dengan sakit kepala yang terasa seperti berdenyut-denyut (throbbing head pain) .  sakit ini terjadi pada beberapa bahagian kepala atau seluruh kepala, rasa sakit yang kuat yang terjadi pada satu kepala di sebut sebagai Syaqqah dalam bahasa ARAB yg bermaksud migraine. Jika terasa sakit meliputi seluruh kepala ianya di kenali sebagai Bidhah dan Khuzhah krn ia diserupakan dgn Bidhatus-silah iaitu “bulatan senjata”. Di antara gejala  yang boleh di klasifikasikan sebagai serangan migraine adalah seperti :

 1.     Terasa sakit d kepala kekadang hanya sebelah shj yang kerap sakit.

2.     Sering sakit area near to the eye.
3.     Kekadang sbb aktiviti fizikal yang tidak seimbang.
4.     Sensitive kepada cahaya (photophobia) dan bunyi (phonofobia) –mostly sympotm ini
5.     Mual atau muntah (vomiting)
6.     Berdenyut selama 4 jam hingga 72 jam.
Namun begitu, sebelum diuraikan dengan lebih mendalam lagi tentang penyakit ini secara ilmiah, baik kiranya kita dahulukan dengan refleksi diri. Setiap penyakit yang datang adalah dengan izin ALLAH dan ianya datang juga merupakan musibah atau kifarah atas dosa2 kita yang lalu.
“sesungguhnya bagi setiap penyakit itu ada ubatnya. Maka apabila ubat itu serasi dengan penyakit, ia akan sembuh dgn izin ALLAH SWT.” HR MUSLIM

Dalam kita mencari syifa’ kepada penyakit ini elok kita muhasabah mencari sebab dan musabab. Mungkin sahaja semua ini berlaku di atas kelalaian diri kita sendiri sebagai hamba kepadaNYA seperti perangai kita yang mungkin melmpaui batas, makan dan minum yang keterlalulan (berlebihan) atau juga cara kita mengendalikan fikiran dan sebagainya. Lantas DIA menguji kita untuk kembali kepadaNYA dan bergantung harapan hanya padaNYA. (berbaik sangka yea kita pada ALLAH J  insyaALLAH )

Punca-punca Migrain (ada hubungannya antara saraf dengan perut):
1.     Adanya gas yang tebal di dalam perut lalu menguap naik ke kepala dan menyebabkan kepala menjadi sakit dan berdenyut.
2.     Penuhnya perut dgn makanan.
3.     Sakit kepala terjadi setelah muntah2 dan perut kosong.
4.     Persekitaran yang panas di sebabkan hangatnya udara dan cahaya matahari.
5.     Persekitaran yang terlalu sejuk dan dingin yang menyebabkan wap tdk terurai.
6.     Tidak tidur sepanjang malam.
7.     Banyak bercakap yang akan melemahkan otak.
8.     Pergerakan badan yang tdk seimbang seperti sukan yang tidak teratur.
9.     Gejala-gejala psikologi seperti kegelisahan, kesedihan, penderitaan obsesi dan berfikiran buruk.
10.  Terlalu lapar.
11.  Ketumbuhan atau kanser pada selaput otak.
12.  Suhu badan yang panas.

Jika di teliti, penyakit migraine itu berpunca daripada makanan dan minuman yang tdk seimbang sukatannya tdk seimbang sifat panas dan dinginya dan tdk seimbang cara mengendalikan fikiran dalam menempuh liku2 kehidupan.
Di dalam AL QURAN, kita di larang untuk mengisi perut dengan makanan sehingga padat dan kenyang seperti; maksudnya :

“makanlah yg baik2 drp rezeki yang Kami berikan kpdmu dn janganla kamu melampaui batas yang akan (membawa kamu) di timpa azabKU, celakalah orang yang di timpa azabKU.”
QS Thaha : 81

“makan dan minumlah drp pemberian ALLAH dan jgn sekali2 kamu melampaui batas dan janganla menimbulkan permusuhan di bumi.”
QS Al-Baqarah : 60

“dan makanlah barang yang halal lagi baik dari apa2 yang tlh dikurniakan oleh ALLAH kepadamu dan dirikan taQwa kpd ALLAH yang hanya padaNYA kamu beriman.”
QS Al-Maidah : 88

Menurut firman di atas, selain kuantiti makanan dan minuman yang di ambil, ciri2 kebersihan juga turut di ingatkan. Mulakan dengan Bismillahhirrahmannirrahim dan baca doa makan. Dan di akhiri dengan Alhamdulillah...
Tips yang boleh saya kongsi juga, Sebelum makan, baca doa
“Bismillahilladzi layarrdurru mahazmihi syyaihun fii ardhi waala fii samaaii wahuwa samii ul’a’lim..”
Maksudnya : Dengan Nama ALLAH yg dengan namaNYA akan terhalangla segala sesuatu d bumi dan dilangit, untuk menimpakan bencana dan DIA MAHA MENDENGAR dan MAHA MENGETAHUI. HR Abu Daud dan Tirmidzi
Kelebihan doa ni, insyaALLAH menurut buku dan penghayatan yang saya perolehi dari pada karangan buku Dato’ Ismail Kamus doa ini boleh menghapuskan sihir yang terkandung didalam makanan kita dan boleh mengelakan Qarin (jin yang mendampingi manusia yang lahir bersama2 manusia) turut makan dan minum. Inilah jin yang salu membisikan kejahatan dalam hati kita. (m/s 157) JIN hakikat dan Pengubatan karangan Dato’ Hj Ismail Kamus dan  Ancaman SIHIR dari kejahatan Syaitan (m/s 108)


Migraine dari sudut perubatan moden :
Jenis-jenis migraine :

1.     Migrain klasik (classic migrine)
-       Jenis ini, sblm migraine menyerang ianya ada tanda2 yang dikenali sebgai aura (prodrome) biasanya dalam 10-30 minit sebelum migraine dan akan berlarutan dalam 5-15 minit. Tanda2nya, terlihat cahaya terang, pemglihatan berganda, pitam semntara, kebas, kepala terasa berpusing2 dan sukar bercakap.
-       Aura ini disebabkan saluran darah yang menghantar darah ke otak dan tisu sekelilingnya mengecil sehingga penghantaran darah yang membawa oksigen ke otak tergangu.

2.     Migrain Biasa (common magraine)
-       Disebabkan keturunan, pemakanan, Diet (pengurangan kadar glukosa dalam badan), minum kafein (caffeine withdrawal syndrome jika mereka cuba utk menghentikan tabiat minum kafein secara mendadak.)
-       Hormone (buat wanita, turun naik oestrogen yang tidak menentu), mengandung, haid, memakan pil perancang yang mengandungi oestrogen, monopouse (putus haid), kurang tidur dan ubat yang menyebabkan saluran darah mengembang.

Doa sakit kepala (dari Ustaz Sharhan Safie buku Indahnya perubatan Islam berpandukan Al Quran dan As Sunnah m/s 71) :
 Doa2  utk rawatan sakit kepala, smbil letakkan tangan pada tempat yang sakit dan bacalah, :
1.     Al Fatihah 1x
2.     Ayat Kursi 1x
3.     Selawat syifa 7x
4.     Al Waqiah ayat 19 7x


Sumber rujukan :
1.     Al Quran
2.     Pengubatan al Quran penawar segala penyakit karangan Ustaz Raflis Sabirin (m/s : 148-162) –rujukan utama untuk artikel ini.
3.     Indahnya Perubatan Islam berpandukan AL QURAN dan As SUNNAH karangan Ustaz Sharhan Safie (m/s 71)
4.     Fakta Qarin (m/s :9) dan pendinding diri (m/s 157) JIN hakikat dan Pengubatan karangan Dato’ Hj Ismail Kamus.
5.     Ancaman SIHIR dari kejahatan Syaitan (m/s 108) karangan Amini Amir bin Abdullah, Al Zasha Illiyyin Bin Zainal Alam.
6.     365 Tip Sihat Gaya Hidup Rasulullah karangan Dr Mohammad Ali Toha

p/s : sesungguhnya ini hanyalah penulisan ilmiah yang ingin dikongsi bersama bagi mengisi masa2 lapang di musim cuti ini. Segala kelemahan di atas penulisan ini sy dahului dengan ucapan mohon maaf dan jika ada manfaatnya dan kebaiknya itu datang atas izin ALLAH.
Saya Cuma ingin berkongsi artikel ini kerana saya juga seringkali mengalami pnyakit ini yang menjadikan saya semakin galak untuk mengkaji tidak kirala dari segi perubatan moden atau pn perubatan alternative bersumberkan al Quran, as sunnah dan herba.

Saya dahului dengan lafaz, assalamualaikum... ana asif jiddan andai ada kelemahan dan kesalahan. Mohon teguran. Syukran. J

11:36pm (ahad)
14hb Oct 2012

No comments: